לראשונה בישראל מנוע חיפוש לימודים המאפשר לכם לדעת מה חושבים סטודנטים ובוגרים על התארים המעניינים אתכם
עמוד הבית > לימודי שיווק – הצטרפו למהפכה

לימודי שיווק – הצטרפו למהפכה

למרות המשבר בו נמצא ענף הפרסום הישראלי מזה למעלה משנה, עם ירידה של יותר מ-10 אחוז בהכנסות,  אנחנו רואים יציבות במספר הסטודנטים שנרשמים ללימודי שיווק ופרסום במסגרות אקדמאיות שונות. הסטודנטים הנרשמים עושים זאת במסגרת תואר ראשון או כחלק מהתמחות בתואר שני בלימודי מנהל עסקים, ניהול או כלכלה.

ההסבר לכך הוא, פתיחתן של מסגרות שיווק חדשות שנוצרו החל מאמצע שנות התשעים, אשר שינו לגמרי את מפת השיווק והפרסום והביאו להזדמנויות חדשות עבור כל מי שעוסק בשיווק ועבור חברות עסקיות המשווקות את עצמן. אנחנו מדברים כמובן  על זירת האינטרנט.

נתונים על המהפכה

ב-1993 השתנה עולם השיווק והפרסום הישראלי בפעם הראשונה, עם כניסתו של ערוץ 2 למשחק, ובכך שינה לגמרי את מאזן השיווק והפרסום בתקשורת שעד כה התחלק בין רדיו לעיתונות. תוך זמן קצר הטלוויזיה קצרה למעלה מחמישים אחוז מתקציבי השיווק והפרסום. האינטרנט נכנס למשחק אומנם ב-1994, אך רק בשנות האלפיים החל ליצור לעצמו נתח ראשוני בעוגת הפרסום והשיווק.

בשנת 2010 הוא כבר תפס למעלה מ-15 אחוז בעוגה. הערכה היא שכיום הוא כבר נע בין 25 ל-30 אחוז, ולא רחוק היום בו הוא ידחק גם את הטלוויזיה מהמקום הראשון.
כדי להבין את השינוי בנתונים, צריך להסתכל על האמצעים השונים דרכם ניתן לשווק ולפרסם באינטרנט.

  • תוכן שיווקי – אם בטלוויזיה הרגולציה לא מאפשרת זאת, ובעיתונות הכתובה קשה מאוד ליצור אותו בעיתונים נחשבים, אז שהאינטרנט מבוסס על תוכן שיווקי. באתרי מאמרים, באתרים של עיתונות אזרחים, אפילו באתרים של מתחרים באמצעות עסקות החלפת קישורים.
  • שיוווק ממוקד – האינטרנט בכלל וגוגל בפרט, מאשר לכל איש שיווק לדעת בדיוק מה הגולש מחפש, באמצעות כלים כמו גוגל אדוורדס. באמצעות כלי זה יכול המשווק לבנות קמפיינים בחינם ובתשלום שיתאימו למה שהגולשים מחפשים. יש כאן השקעה ממוקדת יותר בפחות תקציב והרבה יותר אפקטיבית מאשר השקעה בפרסום ברדיו או בטלוויזיה שדורשת הפעלת קבוצות מיקוד שונות. כיום למעלה מעשרים אחוז מהפרסום באינטרנט מבוסס על שיווק ופרסום ממוקד.
  • פרסום באמצעות וידיאו – העלייה בצפייה בסרטוני וידיאו (עם זה באופן ישיר דרך האתר ועם זה ביוטיוב) איפשרו למפרסמים להכניס פרסומות בסרטוני וידיאו, סרטים ותוכניות טלוויזיה בצפייה ישירה ועוד. מספר הצופים בסרטונים ובתוכניות דרך האינטרנט רק עולה, ולכן גם אחוז הפרסום דרך זו, עולה בהתאם.
  • שיווק ממומן – אתרי אינטרנט שונים החלו את זה קודם אבל גוגל הפכה את זה לאומנות. כל חברה יכולה לפרסם את עצמה בתשלום באתרים שונים, כאשר הרעיון הוא ליצור התאמה בין מה תוכן העמוד למה שהחברה מספקת, בין מה שהגולש מחפש למה שהחברה מציעה. החברה נהנית מאפשרות להגיע ישירות לגולש שמחפש תחומים שקשורים אליה, במפה רחבה של אתרים. כל קליק שהגולש עושה על שם החברה , מכניס כסף (PPC). הערכה בארה"ב, שלמעלה מארבעים אחוז מהחיפוש באינטרנט, הוא באמצעות חיפוש ממומן.
  • רשתות חברתיות – מהפכת פייסבוק אומנם לא מיצתה לגמרי את היכולות של הרשתות החברתיות, אך אנו רואים כל הזמן התקדמות בתחום. חברות פותחות עמודים שמאפשרים להן לשמור על קשר ישיר עם הגולשים, לספר על מבצעים והנחות ואף למכור דרך העמוד. בניגוד לתחילת דרכה , אז סירבה פייסבוק למכור אפשרויות פרסום באתר, כיום היא מאפשרת למכור חיפוש ממומן, כמו כן היא מאפשרת למכור פוסטים (במטרה לחשוף אותם לקהל רחב יותר) וכן ישנן חברות שמתמחות ברכישת "לייקים" מה שמגדיל לכאורה את נפח החשיפה של העמוד.
  • קופונים – אומנם קופונים היו קיימים כבר בתקשורת "הישנה" עיתונות שמה, אך אין ספר שגרופון הצליחה לחדש את המושג , ולהפוך אותו לשם קוד אצל כל צרכן וכתוצאה מכך אצל כל משווק. העסק הוא פשוט, גרופון פונה לבית עסק, מציעה לו למכור קופונים דרכה לגולשים באתר, וכך הגולש נהנה מאפשרות לרכוש במחיר מוזל, העסק נהנה מקהל לקוחות חדש. בגרופון אפשר למצוא היום קופונים כמעט בכל תחום, מטיסות ועד מסעדות, ממוצרים לבית ועד מתנות לאישה ולגבר. העסק זוכה בפרסום שנמשך מספר ימים באתר וגם מגיע לאלפי לקוחות האתר שמנויים על שירות הדיוור שלהם.
  • פרסום סלולרי – לפחות חמישים אחוז מהגולשים הישראלים באינטרנט עושים זאת , בין השאר, דרך מכשירים סלולריים. נתון זה גורם לעלייה בפרסום בסלולר במספרים דו ספרתיים. הפרסום בסלולר מתבצע באמצעות באנרים (כולל במשחקים), פרסום ממוקד, פרסום באתרים ובסרטוני וידיאו, אפליקציות ייעודיות וכן הצגת ברקוד (QR) אשר באמצעות סריקה שלו ניתן לקבל מידע, לראות פרסומות ולהגיע ישירות לאפליקציה. את הברקוד ניתן להטמיע גם בעיתונים, שלטי חוצות, לוחות מודעות ואפילו מדבקות.

איך מסלולי הלימוד משתלבים במהפכה?

טוב, ברור שכדי להשתלב בתחום השיווק באינטרנט, לא מספיק להיות מומחה באינטרנט אלא צריך גם ללמוד שיווק כדי להיות מסוגל , תחילה להשתלב בתעשיה ולאחר מכן להיכנס לתחום של שיווק באינטרנט. האוניברסיטאות והמכללות השונות התאימו את עצמן למהפכה שחלה בתחום, ולא רק ששילבו אותה בחומר הלימוד אלא גם יצרו קורסים ייחודים של שיווק באינטרנט.

במסגרת קורסים אלו לומדים הסטודנטים על מאפייני הפרסום והשיווק באינטרנט בכלל וברשתות חברתיות בפרט, כיצד עובדים עם כלים שיווקים ועם כלי מדידה שונים, כיצד ממתגים עסקים באינטרנט ועוד. מלבד האוניברסיטאות והמכללות  אנחנו יכולים למצוא קורסים דומים גם בבתי ספר לפרסום ובתי ספר שעוסקים במקצועות האינטרנט השונים.



כל הזכויות שמורות לאתר הסטודנט © 2019