לראשונה בישראל מנוע חיפוש לימודים המאפשר לכם לדעת מה חושבים סטודנטים ובוגרים על התארים המעניינים אתכם

ביקורת מקיפה על:
תואר ראשון לימודי לשון עברית ולשונות שמיות אוניברסיטת בר אילן

תהילה 02/07/2014
בוגר תואר ראשון לימודי לשון עברית ולשונות שמיות אוניברסיטת בר אילן
מסלול לימודים
מדוע בחרת את המסלול?
התעניינתי בתחום מגיל צעיר מאוד. כשהייתי בכיתה ז' חלמתי על בגרות בלשון ובכיתה י' - על תואר ד"ר ללשון :-)
האם אתה מרגיש שהמסלול ענה על הציפיות שלך?
ענה בצורה מלאה
המסלול מקנה ידע יסודי רחב בכל התחומים הלשוניים הקלאסיים וכן בתחומים משיקים (כגון, לשונות שמיות). במסגרת הלימודים יש אפשרות ללמוד חלק מהשעות במחלקות אחרות קרובות (תנ"ך, ספרות, היסטוריה, יידיש ועוד) ולקבל מושג על הקשר בין תחום הלשון לתחומים אחרים. בתכנית הלימודים עדיין אין מספיק הרחבה בתחומים, כגון שפה ומוח וקוגניציה, שפה ופסיכולוגיה, לקויות שפה ולמידה ועוד.
על איזה קורס/מרצה היית ממליץ?
"לשון ופסיכולוגיה", "לשון ועבריינות" וגם קורסים יסודיים המקנים את הבסיס להבנה הלשונית: ניקוד, תחביר, סמנטיקה, פרגמטיקה. הבנתי את זה מאוד מאוחר, אבל היום אני יודעת שלא משנה באלו תחומים לשוניים רוצים לעסוק, בלי היסודות - אי אפשר.
מה דעתך על רמת המרצים - (מקצועיות, יחס אישי, נגישות לסטודנטים)?
9
כל המרצים שאצלם למדתי הם בעלי ידע רב ומקצועיים מאוד בתחומם. באופן כללי יש יחס אישי והתנהגות רוב המרצים, למעט מקרים חריגים, מכבדת וטובה.
מהי רמת הלימודים בחוג - (רמת מתרגלים, שעורי עזר, תרגולים, כמות סטודנטים בהרצאה וכו')?
9
מי שמעוניין בלימודי לשון קלאסיים יקבל את מבוקשו וקצת מעבר. המחלקה מוציאה בוגרים בתחום הלשון שיודעים לשון, ויכולים להשתמש בכלים שרכשו בכל תחום שבו יחליטו לעסוק. מי שמלכתחילה מעוניין בתחום קצת שונה, למשל, מחקר בשפה ומוח, טיפול בלקויות שפה צריך ללמוד מעבר ללימודים במחלקה, ואולי מראש ירצה לפנות לתחום לימודים אחרים, אך עליו לקחת בחשבון שאף מקום אחר לא ילמד אותו לשון כמו המחלקה ללשון, וכדי לעשות עבודה טיפולית או מחקרית בשפה כמו שצריך, חובה ללמוד לשון ברצינות.
לאילו עוד מוסדות ניסית להתקבל? האם יש מוסד שניסית ולא התקבלת אליו?
באותו מקום, אולי את התואר הראשון הייתי עושה בהפרעות בתקשורת ואת השני בלשון.
קמפוס
כיצד היית מגדיר את יחס המזכירות כלפי התלמידים?
8
הקמפוס גדול ויש הרבה ביורוקרטיה. המזכירות משתדלות לעזור בכל מה שהן יכולות.
עבודה
האם הצלחת להשתלב בתחום אותו למדת? במה אתה עוסק כיום?
אני לא עוסקת ממש בלשון, אלא באבחון וטיפול בלקויות למידה, במיוחד על רקע שפתי ולקות שפה (דורש הסמכה נוספת שנלמדת בנפרד). עובדת עם ילדי גן, ילדי בית ספר ומבוגרים. מי שרוצה עיסוק יותר סטנדרטי ולשוני מובהק, יכול לעבוד בהוראה, בעריכה לשונית או להמשיך לתארים מתקדמים ולהשתלב כמרצים בעיקר במכללות (יש סיכוי תיאורטי להתקבל לסגל של אוניברסיטה ולעסוק גם במחקר, אבל צריך לדעת שהתקנים בודדים ועל כל תקן יש תחרות גבוהה).
מה אתה מרגיש שקיבלת מהמוסד שעזר בתחום ומה היה חסר לך?
קיבלתי ידע לשוני רב ביסודות השפה שהוא הבסיס לכל העבודה שלי כיום ובלעדיו איכות העבודה שלי הייתה נמוכה באופן משמעותי. חסרו לי לימודים בתחום המוח, הזיכרון, רכישת השפה, קשיי שפה ושיטות טיפול, אבל יש לזכור שזו לא מטרת המחלקה, ורוב בוגריה לא עוסקים בתחומים האלה. השלמתי את הידע הזה בקלות רבה באמצעות קורסים, קריאה בשעות הפנאי, תעודת מאבחנת ועוד. דרך אגב, רבים מנושאים האלה היו קלים ללמידה הרבה יותר מאשר לימודי הלשון.
ממשיכים הלאה
האם אתה רואה את עצמך ממשיך ללמוד כאן גם לתואר שני?
למדתי וכתבתי תזה ששילבה בין תחום הלשון לתחום לקויות השפה. אני חושבת על דוקטורט בלשון, אם אוכל לשלב בו את תחום לקויות השפה.
הטיפ של תהילה
לימודי הלשון אינם זוכים לפופולריות וזו טעות קשה, כמובן. חשוב להדגיש שידע לשוני הוא נכס בכל מקום עבודה ובכל עיסוק. מעסיקים ואנשים בכלל מתייחסים ללימודי לשון בהערכה רבה מאוד. אפשר לעשות הרבה דברים עם התחום ולפנות לכיוונים חדשים ומפתיעים.
כל הזכויות שמורות לאתר הסטודנט © 2024