לראשונה בישראל מנוע חיפוש לימודים המאפשר לכם לדעת מה חושבים סטודנטים ובוגרים על התארים המעניינים אתכם

ביקורת מקיפה על:
תואר ראשון לימודי חינוך אוניברסיטת בן גוריון

אורטל ל. 09/04/2013
בוגר תואר ראשון לימודי חינוך אוניברסיטת בן גוריון
מסלול לימודים
מדוע בחרת את המסלול?
בחינוך היה לי ברור שזה מה שאני רוצה ללמוד. תמיד התעניינתי בפסיכולוגיה חינוכית ואף חשבתי להיות יועצת בי"ס. לגבי מקרא, הגעתי לשם בעקבות המלצה של סטודנטית שפגשתי לאחר שיצאתי מהמחלקה ללשון עברית (בה הייתי בכל השנה"ל הראשונה, ולבסוף החלטתי שהמחלקה ההיא לא בשבילי).
האם אתה מרגיש שהמסלול ענה על הציפיות שלך?
ענה בצורה חלקית
חשוב לדעת לפני שנכנסים למחלקה לחינוך - שאין קבלה של תעודת הוראה בסיום התואר, רוב הלימודים מכוונים לייעוץ חינוכי בתואר שני או לפסיכולוגיה חינוכית. אני לא ידעתי את זה בהרשמה וחשבתי שבסיום התואר אוכל לממן את התואר השני שלי ע"י משרת הוראה למקרא (כלומר, אהיה מורה מקצועית לתנ"ך). עכשיו אני משלימה תעודת הוראה באותה אוניברסיטה, ומרגישה שחוזרת שוב על חומר משנה א' ממש סתם (וברוב המקרים הרמה נמוכה בהרבה). אפשר לומר שכמעט כל קורס העשיר את הידע שלי באופן מדהים, גם באופן מקצועי אבל גם באופן יותר אישי (כמו להבין מדוע אנשים פועלים כך ולא אחרת) נכנסתי לשם אדם אחד ויצאתי אדם אחר. לגבי מקרא, אם באופן כללי יש אהבה למקורות - זה מסלול מצויין. בהרבה מהקורסים נהנתי ללמוד ולהעשיר את הידע והביקורת על המקרא, על פרשנויות שונות ולעתים סותרות.
על איזה קורס/מרצה היית ממליץ?
פסיכולוגיה התפתחותית; קורס כל כך חשוב, עד שהוא שינה לי לגמרי את המסלול שעליו חשבתי במקור לתואר שני (בזכות הקורס הזה אני לומדת היום תואר שני בהתפתחות הילד בבר אילן, לצערי אין מסלול כזה בבן גוריון.. וזה במקום התכנית המקורית שהייתי ייעוץ חינוכי, שזה עיסוק בגילאים גדולים יותר ובתנאים אחרים [משרד החינוך], מן הסתם).
מה דעתך על רמת המרצים - (מקצועיות, יחס אישי, נגישות לסטודנטים)?
10
רובם באמת משתדלים להיות "שם בשבילכם". בחינוך זה מגיע לדעתי כיוון שהחומר הלימודי (בדומה ללימודים בפסיכולוגיה) מציף הרבה פעמים דברים אישיים, שדים ושלדים למיניהם, ויש צורך במעין תמיכה פרא-פסיכולוגית (אפילו אם הכוונה לשוחח 2 דקות אחרי השיעור עם המרצה/המתרגלת, דבר שלפחות בשנתון שלי היה מקובל מאוד). במקרא היחס האישי הוא מכל כיוון, ומגיע מתוך זה שפשוט המחלקה מאוד קטנה וכולם מכירים את כולם.
מהי רמת הלימודים בחוג - (רמת מתרגלים, שעורי עזר, תרגולים, כמות סטודנטים בהרצאה וכו')?
8
הכל היה מושלם, אילו רק במחלקה לחינוך היו משכילים לתת אפשרות מסלול לתואר + תעודת הוראה... אני סתם מרגישה שאני יושבת עכשיו בשיעורים לתעודת הוראה, כשלמדתי כבר את הדברים המופיעים שם, והרבה יותר לעומק... חשוב לדעת שבאוניברסיטה הזו עושים חברים לכל החיים. רוב הסטודנטים לא באים מב"ש, ולכן אין פה את ההתחפרות התוך-משפחתית (מה שקורה אם נשארים "ליד הבית") ופשוט נפגשים זה עם זה, ארוחות שבת וכד'. יש פה רוח התנדבותית מקסימה, וגם שם מכירים חברים טובים. עברתי לב"ש מצפון הארץ, בשביל האוניברסיטה, ובאמת ניתן לומר שנהנתי ביותר.
לאילו עוד מוסדות ניסית להתקבל? האם יש מוסד שניסית ולא התקבלת אליו?
אוניברסיטת בן גוריון
קמפוס
כיצד היית מגדיר את יחס המזכירות כלפי התלמידים?
10
כיום, כשאני לומדת בקמפוס אחר, באונ' אחרת, אני יודעת להעריך את הקמפוס הבאר שבעי של בן גוריון; מסעדות וקפיטריות כל כמה מטרים, עמדות מיחם ומיקרוגל.. זה נשמע טפשי ולא כזה חשוב, אבל בדיעבד היום אני רואה כמה זה גורם לתחושה טובה ואפילו ליום ארוך ומייגע להיראות פחות נורא.. באמת שהאגודה והאוניברסיטה מנסים כמה שיותר ללכת לקראת הסטודנט, והעשייה מבורכת, לפחות זו הרגשתי. מן הסתם לפעמים יש נהלים ודברים קצת עקומים, כמו בכל מוסד גדול, אבל באמת שזה לא נורא ומתגמד לעומת דברים מהותיים יותר.
עבודה
האם הצלחת להשתלב בתחום אותו למדת? במה אתה עוסק כיום?
בשנים ב' ו-ג' הצלחתי לעסוק בכמה עבודות זמניות במגזר הפרטי, לצד פר"ח מכל מיני סוגים; הייתי מזכירה במשרד, מנהלת שיווק, מנהלת אתר אינטרנט. אבל אין שום קשר לתחום שלמדתי. כיום אני מטפלת לגיל הרך בבית פרטי, מה שמן הסתם קשור למקצוע שלי, בייחוד לתואר השני, אבל יכולתי לעסוק בו גם מבלי ללמוד (אם כי, ברור שההשכלה שלי סייעה לי למצוא עבודה בשוק שהוא די קשה לצעירות, והורים לא תמיד יודעים להבחין מה יותר חשוב להם; צעירה משכילה בתחום או מבוגרת עם המון ניסיון).
מה אתה מרגיש שקיבלת מהמוסד שעזר בתחום ומה היה חסר לך?
לצערי קשה לומר שקיבלתי משהו שיעזור לי להשתלב... גם עכשיו, כשאני עושה תעודת הוראה, אנחנו צריכים לאתר לבד את הסטאז' שלנו (עבודה במשרה חלקית לפחות במקצוע ההוראה שלנו בחט"ב / תיכון), ולא שזה קריטי לעשות זאת מקסימום עד אפריל-מאי, ואף אחד לא אמר לנו שאם לא נעשה את הסטאז' בשנה השנייה לתעודת ההוראה - לא יהיה לנו בסופו רישיון הוראה (אלא רק תעודת הוראה), ולא רק זה, אלא שנאלץ לשלם עוד על סדנת סטאז' בנפרד, שצריך לקחת בשנת הסטאז' ולא לפני כן.. ומי שאין לו סטאז' השנה נאלץ לקחת שיעור נוסף מיותר לחלוטין, במקום הנק"ז שיכולנו לקבל בסדנת הסטאז'. למרות זאת, יש אפשרויות תעסוקה בבאר שבע בתחום ההוראה (אני כנראה נזכרתי מאוחר מידי לחפש סטאז'). תמיד שומעים על המחסור במורים. לצערי קשה לומר שהתואר מכוון להוראה, אלא הרבה יותר למחקר ו/או תואר שני בתחומים השונים. במקרא רצו לסייע לנו, אבל זה באופן לא מוסדר, ובסופו של דבר קיבלתי המלצה מראש המחלקה (דבר שאינו מקובל במחלקה לחינוך), שאולי תעזור לי בהמשך.
ממשיכים הלאה
האם אתה רואה את עצמך ממשיך ללמוד כאן גם לתואר שני?
הלוואי והיה את המסלול שאני לומדת עכשיו בבן גוריון, אני עדיין מלאת געגועים לקמפוס בן גוריון בב"ש, לחברים שהתפזרו מאז סיום הלימודים וכו'.
הטיפ של אורטל ל.
בחינוך - לדעת שמדובר בעיקר בהתכווננות למחקר, תואר שני בייעוץ חינוכי / פסיכולוגיה חינוכית, ולכן לא מתאים לרוצים לעסוק בהוראה. במקרא - לקחת את הלימודים בכיף, אבל יחד עם זה ברצינות ולא להקל ראש. אם יש דבר שמרצים שונאים זה סטודנט שמזלזל בעבודת חייהם (וזלזול יכול להתבטא גם באי הגעה לשיעורים כל הסמסטר ואז "להופיע" למבחן).
כל הזכויות שמורות לאתר הסטודנט © 2024