אני זוכר את היום הראשון שלי בעבודה הראשונה שבאמת אהבתי. החיבה, המוטיבציה ותחושת השייכות התחילה כבר ברגע הראשון. כבר בכניסה חיכה לי שלט קטן עם שמי, קפה וחיוך גדול ממנהלת משאבי האנוש
. זה לא היה תקציב ענק או גימיק נוצץ, זו הייתה כוונה
. ההבדל בין קליטה סתמית לבין חוויה של שייכות מתחיל בפרטים הקטנים, באותם רגעים בהם נוצרת תחושת חיבור אמיתית. מאז שהפכתי למנהל אני לא שוכח את התחושה הזו. להפך, היא המגדלור שלי
.
קליטת עובדים טובה ונכונה היא כלי מוביל בתרבות ארגונית חכמה, תרבות ארגונית שמובילה לקשר עמוק עם מקום העבודה ומשם לצמיחה אישית וארגונית. בין אתם אתם עובדים שמחפשים מקום עבודה חדש שיתאים לכם בדיוק, או מנהלים שרוצים להעמיק את התרבות הארגונית שלכם מהיום הראשון - המאמר הזה בדיוק עבורכם. איך עושים חווית קליטה מצוינת ולמה זה כל כך חשוב? כל הסיבות והעקרונות החשובים במאמר שלפניכם. מתחילים.
התרבות מתחילה בדלת הכניסה
בכל פעם שמצטרף אלינו עובד חדש, אני אומר לצוות שלי: "אנחנו לא קולטים עובדים, אנחנו מקבלים בני אדם״. כי קליטה ארגונית היא לא תהליך טכני, היא טקס מעבר. אם נבין את זה, נבין שהאדם שמולנו לא רק מצטרף לארגון, הוא מתחיל פרק חדש בחיים שלו. קליטה נכונה מאפשרת לעובד להרגיש בנוח, להרגיש שרואים אותו בתור בן אדם וזו פתיחה נהדרת לעבודה עם משמעות, עבודה שהעובד שמח להגיע אליה בכל יום ותורם לארגון מתוך מקום של רצון. רצון להשקיע בצמיחה וגדילה, גם אישית וגם ארגונית.
הכוח של תחושת המשמעות
כשהגעתי לעבודה ההיא, לא רק קיבלו אותי, נתנו לי מקום. כבר בהתחלה שאלו אותי מה חשוב לי, מה מניע אותי ולא פחות חשוב: מה אני חושב על סוגיות מקצועיות כאלה ואחרות. הרגשתי שמישהו רואה אותי מעבר לרזומה, שהגעתי למקום בו דעתי נחשבת. זה השפיע בצורה משמעותית על דברים רבים ובראש ובראשונה על תחושת החיוביות ועל המוטיבציה שלי. מאז שאני מנהל אני עובד עם עקרון חשוב: העובדים שלי לא רוצים רק לדעת מה הם צריכים לעשות, הם רוצים לדעת למה הם עושים את זה ולמה דווקא הם נבחרו
.
לא onboarding אלא welcoming
במקומות רבים קוראים לזה
“Onboarding” שלב קליטה, הצפה של מידע, משימות, נהלים. אני מעדיף לקרוא לזה
Welcoming שלב קבלת פנים, תרתי משמע
. כן, גם אצלנו יש מצגת היכרות והדרכת מערכות. אבל לפני כל אלה, יש שיחה אחת אמיתית, עם מנהל אישי או מנטור, שמתחילה בכמה שאלות פשוטות ועמוקות. הן לא רק שאלות טכניות אלא שאלות שמתחילות תרבות של הקשבה ושיח.
מתנות קטנות עם משמעות גדולה
קודם כל, אפשר ורצוי לעצור לרגע את יום העבודה ולהרים כוסית יחד עם כל המשרד לכבוד העובד החדש, זה מייצר תחושת קרבה מידית ושובר את הקרח. בנוסף, אחד הדברים שאני הכי נהנה מהם כמנהל הוא להכין ערכת קבלת פנים, שכוללת
מתנה לעובד חדש. זה יכול להיות מארז מפנק או גאדג’ט חדש. זה גם יכול להיות פשוט, אישי, עם מסר. אולי זה נשמע מוזר להעניק מתנה בשלב כל כך מוקדם, אבל מתנות הן לא רק אקט חומרי, יש להן גם הרבה כוח פסיכולוגי. הן מניעות אנרגיה חיובית ומגדילות את תחושת השייכות. זה אקט קטן ומשמעותי שמשפיע על הצעדים הראשונים של עובד בתוך הארגון. אקט שבונה בצורה נכונה את התרבות הארגונית של החברה, כבר מההתחלה.
בסופו של דבר, ההבדל בין קליטה סתמית לתחושת שייכות הוא רגע אחד שבו העובד מבין שהוא לא לבד
. שהמקום הזה, עם כל האתגרים והמשימות, הוא מקום שבו הוא יכול לגדול וגם להשפיע, להיות חלק ממשהו גדול ממנו
. אז אם אתם מחפשים עבודה, תחפשו את המקום שיכול להעניק לכם יריית פתיחה נהדרת. אם אתם מנהלים, תדאגו לחווית קליטה משמעותית, כי בדיוק מה שיכול לעשות את ההבדל בין מקום עבודה, לבין מקום מפתח ומרתק שממלא את העובדים במוטיבציה ותחושת שייכות, מקום שמרגיש כמו בית.